
Flyttevasktips
Å flytte er ingen enkel oppgave. Ikke bare skal man komme seg greit i hus i sitt nye hjem, men man skal også sørge for at de som overtar det gamle hjemmet kommer til en ren og velholdt bolig.
Så hva bør man tenke på når det gjelder flyttevask?
For det første er det viktig at man er klar over at flyttevask blir beskrevet i både avhendingsloven § 2-2 i forhold til salg av bolig, og i husleieloven § 10-2 i forhold til leie av bolig. Skal man selge en bolig må man sørge for at rommene er ryddet og rengjorte, og eiendommen ellers er ryddet. Som leietaker skal man sørge for at rommene er ryddet og rengjorte og i samme standard som når man selv tok over (hvis ikke annet er avtalt), bortsett fra forringelse fra alminnelig slit og elde.
Dette legger litt ekstra press på en allerede stressende situasjon.
Legg deg en plan
Det lureste man kan gjøre er å sette opp en plan for vaskingen. Det kan virke overveldende når man står midt i kaoset, men med en plan vet man hvor man skal begynne og prosessen blir mye enklere.
- Sett i gang når alt er ute av boligen. Rot kommer fort i veien for vaskingen.
- Ta rom for rom.
- Start med støvtørking. Begynn i taket og jobb deg ned. Avslutt med gulvet.
- Gjør det samme med vasking. Husk å vaske alle flater, skap og skuffer, både på innsiden og utenpå.
- Dra ut og vask bak alt av møblement som kan flyttes på, også hvitevarer.
- Husk å vaske sluk og lufteventiler.
- Vinduer skal også vaskes på innsiden og utsiden.
- Har boligen ildsted skal dette også tømmes og kostes.
Husk også at hele eiendommen skal være klargjort, også uterom. Rom man ikke oppholder seg i, som kjeller og loft o.l., skal også ryddes og klargjøres, men vaskingen behøver ikke nødvendigvis å være like grundig som i oppholdsrom.
Har du behov for visningsvask eller flyttevask Oslo? Kontakt oss for uforpliktende tilbud.