Krav til flyttevask for bolig

Krav til flyttevask? Få all nødvendig informasjon her!​

Er du kjent med kravene til flyttevask når du skal flytte? Denne prosessen krever mye arbeid dersom du planlegger å gjøre jobben selv. 

Profesjonell flyttevask er en god løsning for de som planlegger flytting og synes dette kan virke overveldende på toppen av alt som skal gjøres. 

I denne guiden skal vi gå nærmere inn på alt av praktisk informasjon du trenger å vite om flyttevask, både om hva du selv kan gjøre og hva vi i HN Renhold kan bistå med.

Hva er flyttevask?

Flyttevask er en grundig rengjøring av en leilighet eller et hus når du flytter ut. Dette er en viktig del av å sørge for at stedet er rent og klart for den neste beboeren. 

Flyttevasken bør være mer omfattende enn vanlig ukentlig rengjøring, da den skal dekke alle områder av boligen og sørge for at alt er rent og ryddig til neste beboer. Det er definitivt bedre å vaske for mye enn for lite. Dersom man ikke gjør en grundig vask kan det oppstå uenigheter, men heldigvis opererer mange seriøse vaskebyrå med 100% fornøyd garanti.

Vi tilbyr flyttvask i Oslo og omegn. Du kan kontakt oss for et skreddersydd tilbud. 

Unngå å miste depositumet

En flyttevask gjøres etter at alt av eiendeler og møbler er flyttet ut, og leiligheten eller huset står tomt. Når du selger bolig er faktisk flyttevasken noe du er lovpålagt å gjøre. I avhendingsloven paragraf 2-2 står det at leiligheten og hele eiendommen generelt skal være ryddet og rengjort. 

De fleste leieforhold vil det også være noe som kreves før du forlater leiligheten, og det kan trekkes i depositum dersom det ikke blir gjort. I husleieloven paragraf 10-2 presiseres det at hjem og tilbehør skal være rengjort slik det var da leietakeren flyttet inn (med unntak av naturlig slitasje). Hvis du har leid ut boligen din har du hovedansvaret for vedlikehold av boligen, hvis ikke noe annet er avtalt.

flyttevask krav

Vi tilbyr flyttevask i Oslo og omegn. Du kan kontakte med oss for å få et skreddersydd tilbud.

Flyttevask krav - bli enig i forkant!

Innholdet i en flyttevask er ikke alltid det samme fra firma til firma, dette er noe som er viktig å være obs på. Det samme gjelder kvalitet. Dersom du vurderer profesjonell flyttevask er det viktig å sørge for at det er enighet mellom deg og vaskebyrået på hva som skal gjøres i forkant. 

Avhengig av hva du ønsker kan dette som regel tilpasses og man kan legge til ekstra vasketjenester for å skreddersy din løsning. 

Fordelen med å benytte seg av profesjonelt vaskebyrå er at de vil vaske skånsomt der det trengs og med riktig vaskemiddel. Feil bruk av vaskemiddel kan i verste fall skade overflater, vegger, gulv  og hvitevarer. På den måten sikrer du at du tilfredsstiller kravene til flyttevasken. 

Å ta godt vare på boligen din er noe du vil tjene godt på, både når den skal ut på boligmarkedet eller når du skal pusse opp.

Dette bør en grundig flyttevask inneholde

Hva er egentlig en komplett flyttevask? Gjentatte ganger ser vi at flyttevasken ikke holder standarden som kreves. Dette er ikke så merkelig med tanke på at det er mange regler som er tilknyttet en grundig flyttevask. 

Disse punktene bør inkluderes for å tilfredstille krav til flyttevasken: 

  1. Støvsuging og vasking av alle gulv: Dette inkluderer også under tepper og møbler.
  2. Rengjøring av alle overflater: Dette inkluderer vegger, tak, dører, dørkarmer, lister og skap. Tak og vegger bør forsiktig tørrmoppes for å unngå fuktskade på tapet/maling.
  3. Rengjøring av kjøkkenet: Dette inkluderer rengjøring av kjøleskap, komfyr, ovn, mikrobølgeovn, oppvaskmaskin, benkeplater, skap og skuffer. Husk også underside og bakside av komfyr, kjøleskap, oppå kjøkkenskap og lignende. Rensing av sluk på kjøkken og kjøkkenvifte. 
  4. Rengjøring av badet: Dette inkluderer rengjøring av toalett, vask, dusj, badekar, speil og skap. Rensing av sluk. Her er det også viktig å huske kriker og kroker under badekar og dusj. 
  5. Rengjøring av vinduer og vinduskarmer.
  6. Fjerning av støv og spindelvev fra alle hjørner og kroker.
  7. Rengjøring av alle lysbrytere, kontakter, lysarmaturer og stikkontakter.
  8. Fjerning av søppel og annet avfall.
  9. Rengjøring av alle ventilasjonsåpninger, vifte, ventiler og luftfiltre.

I tillegg bør du tenke på følgende:

  1. Boder, garasje og terrasse må ryddes/feies.
  2. Fjerne aske fra peis/ildsteder.
  3. Vedlikehold av hage: avhengig av årstid men dette kan være å klippe gress eller å måke snø. 

Fordelene med å skaffe profesjonell hjelp

Den første og mest åpenbare årsaken er såklart all tiden og energien du sparer på å slippe å gjøre dette selv. Flyttevask er ofte langt mer tidkrevende enn man først tenker, spesielt i større leiligheter og hus. Tiden kan da brukes på andre flytteoppgaver eller rett og slett ta et avbrekk fra alt stresset som kommer med å flytte.

Videre vet du at jobben gjøres ordentlig og du slipper å sette deg inn i hvordan de ulike elementene skal vaskes, spesielt de du ikke vasker til vanlig. Hvis du uansett ikke skulle være fornøyd, er det mange vaskebyrå som benytter seg av 100% fornøyd garanti. 

Veletablerte vaskebyrå er godt vandt med å gjøre flyttevask og vet hva som skal til for å få flyttevask godkjent. I tillegg kan du være sikker på at de har alle produktene og verktøyene som trengs. På den måten slipper du å måtte bruke tid på å finne produkter og verktøy, som attpåtil kanskje kun vil brukes én gang. 

Det kan være viktig å være klar over at en standard flyttevask ikke alltid inneholder alt som skal gjøres – men dette kan skreddersys så alt blir gjort eller du kan velge å gjøre deler selv.

Profesjonell flyttvask til boligen

Slik finner du riktig vaskefirma for flyttevasken

Når du skal gå i gang med å finne riktig vaskefirma for denne jobben, er det ulike faktorer som burde tas med i vurderingen. 

Først og fremst er det viktig å gjøre litt research. Det meste av informasjon finner du via Google og Facebook. Les litt om firmaene sine omdømme, referanser og omtaler fra tidligere kunder, dette vil gi deg en god oversikt på kvaliteten på tjenestene deres. 

Under ser du noen ting du bør gjøre samt unngå når du skal i gang med en flyttevask.

Sjekk at firmaet er godkjent

Man må være nøye med å sjekke at de er godkjent av Arbeidstilsynets Renholdsregister, da dette er lovpålagt. Videre kan du bruke Brønnøysundregisteret for å sjekke om de er lovlig registrert som bedrift. Dersom de ikke er registrert der burde du for all del unngå å benytte deg av de. Vaskebyrået kan være registrerte i Brønnøysundregisteret men samtidig ikke være godkjente i Arbeidstilsynets Renholdsregister som godkjent renholdsbedrift.

Unngå svart arbeid

Mange vil nok ønske å spare noen kroner på å benytte seg av svart arbeid. Dette kan derimot bli dyrere enn du hadde tenkt og innebærer mye mer risiko. Du har ingen garantier når du benytter deg av svart arbeid, så det er i er ikke garantert at jobben som faktisk skal gjøres blir gjort på en ordentlig måte. 

Dette kan igjen føre til skade på eiendom og konflikt mellom ny eier på grunn av mangelfull vask. Det er alt i alt en større risiko for mangelfullt arbeid hvis man bruker ulovlig vaskehjelp. Du vil heller ikke kunne få rettslig hjelp dersom noe skulle gå galt hvis det kommer fram at du har betalt for å få utført denne tjenesten svart. 

Vær også obs på aktører som tilbyr tjenesten til uvanlig lav pris. Svart arbeid og skattesvindel koster landet mye, noe som igjen påvirker deg som enkeltindivid. I tillegg er det greit å ha i bakhodet at arbeidsforholdene sjeldent er gode for de som arbeider svart, da de ikke får feriepenger eller pensjonsordninger.

Les grundig over tilbudet før du godkjenner flytte vask

Avslutningsvis når man har forsikret seg om at firmaet er en seriøs aktør i markedet er neste steg å skrive en kontrakt. Les grundig over tilbudet og sørg for at alle eventuelle tilleggstjenester er inkludert, samt at korrekt pris (inkludert moms) er oppgitt. 

Kontrakten burde som standard inneholde navn på alle parter, anslått arbeidstid, pris, oppsigelsesfrist og eventuelle spesifikasjoner.

Hvor mye koster flyttevask?

Pris på flyttevask varierer som regel etter antall kvadratmeter på leiligheten eller huset. Du kan få vasket absolutt alt med en profesjonell vask, så når du etterspør tilbud kan du ofte også bestille ekstra tilleggstjenester. 

Dette kan eksempelvis være vask av balkong, vannradiator, persienner/rullegardin, garasje og peis. Hvor du bor kan også ha innvirkning i prisen på flyttevask. Noen vaskebyrå vil fakturere ekstra for lengre reisetid. HN Renhold tilbyr flyttevask i Oslo og omegn for 77 kr inkl. MVA per kvm.

Stiller vaskefirmaet med utstyret?

Dersom du skulle velge å benytte deg av profesjonell flyttevask er det greit å være obs på om vaskebyrået stiller med alt av utstyr selv eller ikke. Noen vil ta med alt av utstyr selv, andre vil ta med noe utstyr (vaskemidler, kluter) men eksempelvis ikke støvsuger. 

Vi i HN Renhold tar alltid med det som er nødvendig av vaskeutstyr og vaskemidler for å utføre flyttevask.

Tilfredstill krav til flyttevask med HN Renhold

Vi i HN Renhold står klare til å komme deg til unnsetning i flyttingen. Vi oppfyller kravene stilt av arbeidstilsynet ved innkjøp av renholdstjenester og jobber stadig med å utvikle vår kompetanse for å kunne ta vare på deg som kunde. Med over 12 års erfaring i bransjen kan du være sikker på at jobben blir skikkelig gjort. 

Fordeler ved å bruke oss til flyttevasken:

  • Med markedets lengste flyttevaskgaranti kan du innen 72 timer melde inn eventuelle avvik som blir rettet uten ekstra kostnader.
  • Leverer hovedsakelig tjenester til privatkunder, som i mange år har benyttet seg av våre tjenester fast.
  • Flyttevasken utføres etter gjeldende standarder.
  • Vi er en familiedrevet bedrift og vil tilby løsninger ut fra dine behov.
  • Fleksible og lytter til kundenes ønsker.
  • Vi kan stille til arbeid også i helger (mot tillegg).
  • Godtar betaling i etterkant av våre tjenester.
  • Kan tilby nøkkelhenting

I tillegg til dette tilbyr HN Renhold også et bredt utvalg av andre tjenester, som inkluderer fast vaskehjelp, vask etter oppussingvisningsvask, julevask, vårrengjøring og kontorvask for mindre bedrifter.

Du kan lese anmeldelsene til våre kunder hos Trustpilot eller ved å søke opp adressen på Google.

4 gode tips for å gjøre flyttevasken så effektiv som mulig

  1. Start tidlig: Jo tidligere du begynner, jo mindre stress vil det være når flyttedagen nærmer seg. Prøv å begynne å pakke og rydde opp så tidlig som mulig, slik at du har mer tid til å fokusere på flyttevasken. 
  2. Lag en plan: Lag en liste over alt som skal gjøres og sett opp en tidsplan for å fullføre alle oppgavene. Sørg for at du har alt av vaskemidler som trengs før du går i gang.
  3. Rengjør rom for rom: Det kan være overveldende å prøve å rengjøre hele boligen på en dag. Prøv heller å fokusere på ett rom av gangen, slik at du kan være sikker på at du ikke glemmer noen områder. 
  4. Forhør deg om hjelp: Vær tidlig ute med å bestille vaskebyrå dersom du likevel skulle ønske profesjonell hjelp.

Ofte stilte spørsmål

Hvor mye skal man betale for flyttevask?

Prisen for flyttevask blir ofte vurdert ut fra antall kvadratmeter på boligen. HN Renhold har svært gunstige markedspriser og tilbyr flyttevask i Oslo og omegn for 77 kr inkl. MVA per kvm. 

Hva inngår i en flyttevask?

Det er mye å huske på når man går i gang med flyttevask. Dette inkluderer støvsuging og vasking av alle gud, rengjøring av alle overflater og rengjøring av alle ventilasjonsåpninger, vifte, ventiler og luftfiltre.

Hva koster flyttevask av hus?

En flyttevask tilsier en grundigere vask enn vanlig rengjøring. Selv om prisen er høyere vil man spare mye tid og slippe all bekymringen rundt det. I HN Renhold tilbyr vi flyttevask for underkant av 80 kr inkl. MVA per kvm. 

Hva må vaskes før overtakelse?

Det er mye som kreves når du skal i gang med en flyttevask, som rengjøring av bad, ventilasjoner og stikkontakter. Av den grunn er det lurt å skaffe profesjonell hjelp for å unngå problemer.

Hva kreves ved flyttevask?

Å utføre en grundig flyttevask kan være krevende og krever flere timer med arbeid. I tillegg må du i forkant kjøpe produktene og verktøyene som kreves for å utføre vasken som tilfredsstiller dagens standard. 

Hvor lang tid bruker man på flyttevask?

Dette vil avhenge av hvilke type og størrelsen på boligen du eier. En ny bolig vil kreve mindre på grunn av mindre slitasje og andre komplikasjoner som følger med. For at jobben skal bli ordentlig utført er det anbefalt å finne et velegnet vaskefirma. 

Del innlegg

Andre bloggposter

Meld deg på nyhetsbrev!